Idcon logo

Att utveckla och genomföra en strategi för produktionstillförlitlighet och underhåll, Del 3 av 3

Läs sista delen om vår beprövade modell för underhållsstrategier som har testats hos 100 företag i 15 länder.

Erfarenheter från implementeringen av en underhållsstrategi

Som avslutning på denna serie krönikor summerar vi nu erfarenheterna från implementeringsfasen i de kraftverk där vi inlett det praktiska förbättringsarbetet.

I ett av de större koleldade kraftverken fanns en underhållsstyrka bestående av 48 mekaniker och elektriker/instrumenttekniker. Däremot saknades både beredare och ledare i underhållsorganisationens frontlinje. I stället arbetade man med så kallade självstyrande grupper, vilket ledde till att underhållsarbetet blev ineffektivt. Orderstocken växte, övertidstimmarna ökade, kostnaderna steg och produktionstillförlitligheten för kritiska enheter minskade. Omkring 70 % av alla dagliga underhållsarbeten var reaktiva och påbörjades samma dag som de beställdes.

Under de senaste åtta åren hade anläggningen haft tre kraftverkschefer och fyra underhållschefer. Varje chef startade nya initiativ, bland annat 5S, Six Sigma och TPM. Även om varje initiativ i sig var bra saknades ett övergripande system. Organisationen hade blivit trött på nya satsningar som inte gav bestående resultat.

Både kraftverkschefen och underhållschefen ansåg att det inte fanns behov av beredare och ledare eftersom grupperna var självstyrande. Under vår auditering genomförde vi därför en enkel studie av hur arbeten bereddes, schemalades och utfördes. Resultatet visade att nästan inga arbeten var beredda innan de tilldelades utförande personal.

Det innebar att varje medarbetare själv behövde:

  • Besöka arbetsplatsen för att ta reda på vad som skulle göras
  • Identifiera och arrangera lyftdon och annan utrustning
  • Bestämma vilka reservdelar och material som behövdes och hämta dessa från förrådet
  • Utföra nödvändiga säkerhetsåtgärder som att bryta och låsa energi
  • Söka fram instruktioner och ritningar

Alla dessa steg är exempel på beredning och borde ha varit klara innan arbetet delades ut. Beredningen genomfördes alltså, men på fel sätt och vid fel tillfälle.

Analys av tid som användes för beredning

Följande tabell visar hur mycket tid som faktiskt gick åt till beredning:

Antal timmar/vecka (48 personer)  Andel av tiden för beredning  Totalt antal timmar för beredning/vecka 
1920  50 %  960 
1920  40 %  768 
1920  30 %  576 

Även om vi utgår från en låg uppskattning på 30 %, motsvarar det 576 timmar per vecka, vilket motsvarar 14,4 heltidstjänster. Detta visade tydligt att det var motiverat att anställa de tre beredare som föreslagits. Utförande personal kommer även fortsättningsvis att lägga cirka 10 % av sin tid på att hjälpa till med beredningen.

I detta praktikfall har beredare nu tillsatts och utbildningen av koordinatorer, planerare och nya arbetsledare har påbörjats. Vi har lång erfarenhet av liknande situationer och vet att denna lösning ger goda resultat. Det var dock en utmaning att hitta kvalificerade beredare. En av de nyanställda hade tidigare arbetat som beredare och var glad över att återgå till den rollen. De två övriga anställdes främst baserat på rätt attityd och intresse för arbetsuppgifterna.

Utbildningen består till cirka 10 % av teori i klassrum för att skapa en gemensam förståelse och överenskommelse om arbetssättet. Resterande del sker genom praktisk träning och direkt tillämpning i vardagen. Alla beställare av arbeten informerades och fick kortare utbildningar om det nya arbetssättet.

Förbättrad schemaläggning ger resultat

Innan arbetsledare tillsattes saknades schemaläggning av arbeten. Varje medlem i de självstyrande grupperna tog det arbete som de själva bedömde som viktigast, eller det som beställaren med högst röst prioriterade. Detta ledde till att viktigare arbeten ofta blev bortprioriterade.

I väl fungerande underhållsorganisationer sker schemaläggning av dagliga arbeten senast klockan 11:00 dagen före utförandet. Vid denna tidpunkt fryses schemat och förändringar mäts som en viktig indikator på ledningsförmåga. Det är först när beredda och därefter schemalagda arbeten utförs enligt plan som verkliga förbättringar kan ske.

Att bereda arbeten är inte svårt. Utmaningen ligger i att hålla sig till schemat och genomföra arbetet utan avbrott eller förändringar.

 

Kontakta oss för stöd i ert förbättringsarbete inom underhåll



Om ni står inför liknande utmaningar och vill skapa en långsiktig förbättring av er underhållsorganisation, är ni välkomna att kontakta oss på Idcon Inc. Vi hjälper er att analysera nuläget, utveckla en strategi och säkerställa att förbättringarna genomförs i praktiken med fokus på produktionstillförlitlighet och kostnadseffektivitet.

Kontakta oss för stöd i ert förbättringsarbete inom underhåll



Om ni står inför liknande utmaningar och vill skapa en långsiktig förbättring av er underhållsorganisation, är ni välkomna att kontakta oss på Idcon Inc. Vi hjälper er att analysera nuläget, utveckla en strategi och säkerställa att förbättringarna genomförs i praktiken med fokus på produktionstillförlitlighet och kostnadseffektivitet.
Vill du kontakta oss?
Andra artiklar
Att utveckla och genomföra en strategi för produktionstillförlitlighet och underhåll, Del 2 av 3
Läs visare om vår beprövade modell för underhållsstrategier som har testats hos 100 företag i 15 länder.
Att utveckla och genomföra en strategi för produktionstillförlitlighet och underhåll, Del 1 av 3
Läs om vår beprövade modell för underhållsstrategier som har testats hos 100 företag i 15 länder.
Är outsourcing av underhåll rätt för er? En kritisk granskning
En del företag har gjort verklighet av diskussionerna och kontrakterat ut sin underhållsverksamhet för att förbättra sina resultat, men är det rätt?