Hem | Om IDCON | Tjänster | Artiklar & tips | Böcker | Kontakt | Web Karta |
Det är viktigare att göra rätt saker än att göra saker rätt. II. (del 3) |
||
|
- Exempel II: Göra fel sak. Tyvärr anser fortfarande många att underhållets roll är att sälja service till produktionsavdelningen. Det är naturligtvis fel synsätt därför att det leder ofta till att underhållsverksamheten blir mer kostnadsstyrd än resultatstyrd. Här redovisas ett exempel på ett företag som ändrade det synsättet och bestämde att det var viktigare att fokusera på resultat än kostnader. Filosofin kan sammanfattas “Som en konsekvens av förbättrad Driftsäkerhet, går underhållskostnaderna ner”. Det här synsättet är helt annorlunda än att fokusera enbart på kostnadssänkning på det sätt som redovisades i krönikan i nr12 av U&D. Ett Resultat Orienterat driftsäkerhetsindex användes för att mäta förbättringsresultat: MTBPL/MPL: Mean Time Between Production Loss (MTBPL) skall öka och Mean Production Loss (MPL) skall minska. Dessutom mättes Overall Production Efficiency i Kvalitet, Tid och Hastighet. Andra saker som gjordes var att förbättra Förebyggande Underhåll inklusive Underhålls Förebyggande aktiviteter såsom tätningar, uppriktning, balancering, driftsätt, filtrering, smörjning etc. Planering och schemaläggning såsom en gemensam aktivitet mellan drift och underhåll förbättrades avsevärt m.m. Alltså inget nytt, skillnaden var att man verkligen implementerade det man talade om. Man var också helt klar över att underhållskostnaden kunde gå upp temporärt under ett till två år för att sedan gå ner. Under de två första åren gick underhållskostnaden upp totalt 5% därefter har den sjunkit totalt 40% under ö;ljande åtta år. Kostnaden för smörjning gick ner med 60%!
Har ni synpunkter på det jag skrivit, positiva eller negativa kontakta mig direkt så att jag kan svara info@idcon.com |
Hem | Om IDCON | Tjänster | Artiklar & tips | Böcker | Kontakt | Web Karta |