Hem | Om IDCON | Tjänster | Artiklar & tips | Böcker | Kontakt | Web Karta |
Reliability ingenjör |
||
|
Hos de kunder vi jobbar med är det allt vanligare att man har “Reliability Engineers” eller tillförlitlighetsingenjör på svenska. Rollen för en tillförlitlighetsingenjör borde vara liknande rollen för en underhållsingenjör som är en vanligare titel. Ofta hamnar underhållsingenjörer i en roll som omfattar allt från mindre ombyggnadsprojekt, planering av stopp, kontaktperson för entreprenörer, anskaffning av reservdelar m.m. och tillförlitlighet blir något som man sällan hinner med, eller det ingår inte ens i rollbeskrivningen. Allteftersom medvetandet om vikten av tillförlitlighet för överlevnad ökar så ökar behovet av en funktion som kan specialisera på att förbättra tillförlitligheten i industrin. Vad är då arbetsuppgiften eller rollen för en tillförlitlighetsingenjör?
80 % av livstidskostnaden för en produktionsutrustning bestäms när ca 50 % av tiden för specification, upphandling, leverans och installation har använts. Vid samma tidpunkt har endast ca 5 % av kostnaden för produktionsutrustningen använts. Dessutom är kostnaden för att påverka specifikation och konstruktion ca 0.1 % i den tidiga specifikationsfasen jämfört med att göra en förändring när en produktionsutrustning är fem till tio år gammal. Det här är tumregler från erfarenheter från många projekt. Baserat på förut nämnda så borde rollen för en tillförlitlighetsingenjör i första hand vara att påverka tillförlitlighet och underhållsmässighet i den tidiga specifikationsfasen, men om vi går till den verklighet som råder i de flesta industrier så är det mer kostnadseffektivt att låta påverkan i den tidiga specifikationsfasen gradvis öka allteftersom många lösningar till problem i tillverkningsprocess och produktionsutrustning ökar. I början kan det röra sej om mycket enkla lösningar såsom konstruktion av skydd för kopplingar och remtransmissioner för att möjliggöra inspektioner under drift, insättning av givare för tillståndskontroll, effektiva lyftarrangemang, teknisk dokumentation och mycket mer. Allteftersom behovet av dessa förbättringar upptäcks så bör nästa steg bli att göra dessa till en standard för framtida upphandlingar. Enligt min uppfattning så innefattar tillförlitlighet inte bara underhållsfunktionens arbetsuppgifter, även tillverkningsprocessen inklusive körsätt, förpackningsmaterial, råmaterial och handhavande påverkar tillförlitligheten i stor grad. Det är därför inte givet att en tillförlitlighetsingenjör tillhör underhållsorganisationen. Det är inte ovanligt att funktionen är fristående från både drift, underhåll och anläggning. Jag har arbetat med många stora industrier där tillförlitlighetsingenjörer rapporterar direkt till fabrikschefen. Ofta är det bara en person. Den personen driver sedan förbättring av tillförlitligheten inom hela organisationen genom implementering av de arbetsprocesser och verktyg som behövs. För inte så länge sedan höll jag en två dagars konferens för fabrikschefer och deras tillförlitlighetsingenjörer, som rapporterade direkt till dem, för ett mycket stort internationellt företag med 158 fabriker. Under två dagar fokuserade man sej på tillförlitlighet som den sista stora förbättringspotentialen för att kunna överleva. Jag ser sådana här händelser som ett tydligt tecken på att medvetandet för potentialen som ligger i förbättrad tillförlitlighet ökar markant. Här följer en kort sammanfattning av vad som förväntas av en tillförlitlighetsingenjör. Om någon vill ha en detaljerad rollbeskrivning kan ni kontakta mej på info@idcon.com attention Christer Idhammar.
En tillförlitlighetsingenjör bör ha:
Hör av er om ni har intresse av att jag besöker er. Mina besök kan ofta kombineras med flera företag. Kontakta info@idcon.com att. Christer Idhammar. |
Hem | Om IDCON | Tjänster | Artiklar & tips | Böcker | Kontakt | Web Karta |