Hem | Om IDCON | Tjänster | Artiklar & tips | Böcker | Kontakt | Web Karta |
Varför planerar inte planerare? |
||||||
|
De definitioner jag använder är: Om en organisation vill förbättra sin underhållspersonals produktivitet så måste man naturligtvis planera och schemalägga alla arbeten för utförande personal. Ett mycket vanligt misstag är att då sända planerare på kurs i hur man planerar och schemalägger underhållsarbeten. Mycket sällan kommer det att leda till att planerare som utbildats kommer att förbättra planeringen och därmed underhållspersonalens produktivitet. Om bättre planering och schemaläggning verkligen implementeras så är det helt realistiskt att underhållsproduktiviteten (produktionsvolym per underhållstimme) ökar med 30% genom kortare stopptider och bättre personalutnyttjande. Besparingspotentialen är stor så varför är så många organisationer inte så bra som dom kan vara? Pågående enkäter på www.idcon.com visar att: På frågan varför planerare inte planerar framgår det att de fem vanligaste orsakerna är:
Orsak 1 : För många avbrott på grund av känslomässiga prioriteter och Orsak 3: Driftorganisationen stödjer inte planeringsprocessen går hand i hand. Orsak 2: För många avbrott på grund av haverier beror naturligtvis på bristande underhållsförebyggande och förebyggande underhåll. Orsak 4: Bristfälliga maskinregister leder till att planerare och många andra i organisationen tvingas slösa massor av tid på att identifiera, hitta eller köpa reservdelar och material. Med ett bra maskinregister sparas minst 20% av den tid som en underhållsorganisation har till förfogande. Att utbilda planerare är det lättaste att göra. Att ändra invanda beteenden och införa ett disciplinerat arbetssätt inom både drift och underhåll är en helt annan utmaning. Utbildning och implementering måste anpassas till varje organisation och sedan genomföras internt i organisationen under en längre tid för att leverera de resultat som är möjliga att uppnå. |
Hem | Om IDCON | Tjänster | Artiklar & tips | Böcker | Kontakt | Web Karta |