Hem | Om IDCON | Tjänster | Artiklar & tips | Böcker | Kontakt | Web Karta |
Igelkott eller räv? (del 1) |
||
|
I denna och följande artiklar fortsätter Christer Idhammar att skriva om sina erfarenheter som internationell driftsäkerhets- och underhållsguru under mer än trettio år. Christer startade Idhammar Konsult AB i Sverige 1972 tillsammans med sin bror Börje. Sedan 1985 är han baserad i Raleigh NC, USA där han leder sitt företag IDCON, INC tillsammans med sin son Torbjörn Idhammar. IDCON, INC har hela världen, inklusive Sverige, som arbetsfält. En bok som nu toppar bästsäljarlistorna inom affärslitteratur här i USA är ”Good to Great” av Jim Collins. (ISBN 0-06-662099-6). I boken använder författaren jämförelser hämtade från den välkända essän ”The hedgehog and the fox” av Isaiah Berlin. I essäerna försöker räven alltid att utlista igelkotten, men misslyckas alltid. Räven ändrar ofta sina planer, men igelkotten känner alltid rävens närhet och rullar ihop sig innan räven kan ta den. Sedan fortsätter igelkotten som förut med att hitta mat och andra bestyr och räven fortsätter att komma upp med nya planer. Som sammanfattning av liknelserna kan sägas att räven är mer brilliant och har många planer, men igelkotten kan en stor sak bättre och klarar sig därför alltid. Jag blev bekant med boken när jag ombads att vara huvudföreläsare för världens största företag inom sin branch. Man hade samlat alla sina ca. 100 fabrikschefer till en tre dagars konferens där huvudtemat var produktionssäkerhet och det genomgående temat var baserat på boken Good to Great. Boken är baserad på en detaljerad undersökning av flera tusen börsnoterade företag. Av alla dessa klassificerades endast 11 företag som ”great” många andra var ”good” men inte ”great”. De företag som klassificerades som Great är Abbott, Circuit City, Fannie Mae, Gillette, Kimberly-Clark, Kroger, Nucor, Philip Morris, Pitney Bowes, Walgrens, Wells Fargo. Vad hade dom gemensamt?
Ovanstående graf visar en sammanfattning av igelkottskonceptet. Några exempel. Nivå fem ledarskap – bestäm vad ni skall bli bäst på och hur det skall mätas och genomför konsistent. Rätt människor-istället för att påstå att våra anställda är vår viktigaste resurs anser ”great” företag att rätt människor är vår största resurs. Man konfronterar brutala fakta - T.ex Kimberly-Clark sålde alla sina pappersmaskiner när man insåg att bestruket papper hade en osäker framtid och bestämde sig för att ett annat marknadssegment hade framtiden för sig. Disciplinerad kultur – ändra inte planer och koncept, fortsätt att göra det ni tror på. Teknologiska accelatorer används för att förbättra det ni tror på. Så vad har det här med driftsäkerhet och underhåll att göra? Jag tänker inte här att upprepa vad dessa element är, om ni går till www.idcon.com och klickar på Svenska artiklar så kan ni läsa mer där. I ovanstående graf illustreras typiska fenomen som händer om ni applicerar rävkonceptet eller igelkottskonceptet. Räven startade för många år sedan med planerat underhåll, sedan hoppade man på förebyggande underhåll och släppte koncentrationen på planering, sedan blev det TPM följt av TBK och AM (Asset Management som av någon anledning nu handlar om underhåll, men som bara är en liten del av detta koncept). Sedan hoppade man på RCM och snart kommer man att upptäcka att man fortfarande inte utför rätt FU och planerar inte speciellt bra, så man upprepar illusionen av förbättring. Jag förväntar mig inte att alla läsare skall hålla med om allt jag påstår i den här artikeln. Har ni synpunkter på det jag skrivit, positiva eller negativa kontakta mig direkt så att jag kan svara info@idcon.com attn. Christer Idhammarax +1-919-847-8647 Tel +1-919-847-8764. |
Hem | Om IDCON | Tjänster | Artiklar & tips | Böcker | Kontakt | Web Karta |