Element |
Servisfokuserad
organisation |
Organisation
i Partnerskap |
Kommentarer |
Nyckelfaktor |
Underhållskostnad/Ton |
Kvalitetsvolym/Tillv.kostnad |
Driver organisationen att gemen-
samt fokusera påkonkurrenskraft,
helhetssyn och totala resultat.
Fokuseringen måsta vara att
implementera de aktiviteter som
påverkar totala kostnader oavsett
vilken budget bsom betalar. |
Anläggning |
Specification vid upphandling
inkluderar sällan professionell
analys av lägsta livstidskostnad.
Driftmässighet och underhålls-
mässighet är ofta teoretiska
begrepp. Grundläggande
konstruktion förbigås.
Se exempel bild 1. |
Drift och underhållsaspekter
För tillförlitlighet och
DU mässighet inkluderas i specifikationer genom att drift
och underhållspersonal
engageras tidigt i ett projekt. |
Detta kräver ett långsiktigt
investeringstänkande.
År oftast mer framgångsrikt i
privat ägda företag.
|
Reliability.
Tillförlitlighet |
Ses ofta som ett ansvar för
Underhållsorganisationen.
Mäter ofta bara tillgänglighet
Eller OEE, Overall Equipment
Efficiency |
Reliability eller tillförlitlighet
omfattar Kvalitet, Hastighet
och Tidseffektivitet för både
process och utrustning. |
Bättre produktionstillförlitlighet
driver ner kostnader.
Ett gemensamt mätetal driver ett
partnerskap. |
Produktions-
rapporter |
Dokumenterar productions-
Förluster per avdelning. T.ex
Drift, Mekaniskt Underhåll,
Elektriskt underhåll etc. |
Beskriver problemen. Utser
problemägare. Löser problemet.
Dokumenterar lösningen.
Delger och utbildar
medarbetare i lösningen. |
En förändring från att fråga
Vem?Till att fråga Varför? För-
stärker partnerskapet. |
Analys av
Grundorsak av
fel |
Kallas ofta felanalys. |
Kallas eliminering av
problem. |
Termen ‘fel” syftar ofta på
Utrustning och därför underhåll.
Termen ‘Problem” inkluderar
process såväl som underhåll t.ex
Kvalitetsförluster, Tidsförluster
och Hastighetsförluster. |
Flexibilitet |
Operatörer kör utrustningen och
Underhållspersonal underhåller. |
Som ett minimum utför
operatörer de flesta
inspektioner av produktions-
utrustning. Dom är utbildade i
att utföra inspektioner och hur utrustningen fungerar. |
Operatöere kan ofta göra minst
50% av alla grundläggande
Inspektioner. Detta kommer att
Sänka kostnaden för förebyggande underhåll väsentligt.
Det är ett viktigt steg mot större
Integration mellan drift och
underhåll. |
Prioriteter på underhållsarbeten. |
Prioriteter sätts ofta av beställaren
som oftast är driften. Prioriteter
är ofta känslomässiga. |
En prioritetsguide har bestämts
gemensamt mellan drift och
underhåll. |
Den vanligaste orsaken till varför
planerare inte planerar är känslo-
mässiga prioriteter, som avbryter
pågående arbeten. Dessa,
prioriteter är ofta bestämda av
”kunden”som ofta represenerar
driften.
En servicebaserad underhålls-
organisation uppmuntrar en
“Yes Sir” mentalitet.
I ett partnerskap sätts prioriteter
Baserat på vad som är viktigast
för hela organisationen. |
Planering och
Schemaläggning
-Sstopparbeten |
Drift och underhållsarbeten i
Olika scheman.
Scheman kan lätt ändras av
driften utan inblandning från
underhåll. |
Ett gemensamt schema.
Förändringar görs alltid
Gemensamt mellan drift och
underhåll. |
Arbetssättet förstärker ett
partnerskap och är mer
produktivt. |
Planering och
Schemaläggning
- Arbeten under drift |
Arbeten adderas ofta till scheman
På morgonen samma dag som de
Skall utföras. Arbetssättet
accepteras av underhålls-
avdelningen. |
Nästa dags schema stängs
kl.11.00 dagen innan de skall
utföras.
Arbeten delas ut till utförande
personal dagen innan de skall
utföras. Mindre än 5% av schemavolymen förändras. |
Påverkar en förändring i
arbetssätt mot ett partnerskap.
Ökar produktiviteten. |
Ansvar för
underhållskostnader. |
Driften beställer ca 70% av alla
Jobb. Underhållsansvarig måste
förklara budgetöverskridelser. |
Gemensamt ansvar för
tillverkningskostnader. |
Påverkar ett arbetssätt mot
Partnerskap. Beslut fattas baserat
Påvad som är bäst för hela
företaget. |
Underhållspersonal
På skift |
Relativt många personalresurser
På skift för att täcka vad som
eventuellt kan hända.
Resurserna är ofta dåligt
utnyttjade. |
Mycket få eller inga
underhållspersoner på skift
därför att man undanröjt
problem. |
Färre underhållsresurser på skift
Leder till att operatörer kommer
Att göra mer underhållsarbeten. |